TamPub
    • Suomeksi
    • In English
Tampereen yliopiston julkaisuarkistoTampere University Institutional Repository
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   TamPub etusivu
  • TamPub
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   TamPub etusivu
  • TamPub
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajaksi pyrkivien perhetaustan ja harrastuneisuuden yhteys opiskelupaikan saavuttamiseen

Alamettälä, Anni (2018)

 
 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
1515483671.pdf (1.007Mt)
Lataukset: 



Alamettälä, Anni
2018

Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-01-08
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201801091038
Tiivistelmä
Suomalaisten lasten ja nuorten tasa-arvoiset opiskelumahdollisuudet ovat olleet julkisuudessa esillä vilkkaasti keväällä 2017. Lausunnot korkeakoulutuksen pääsykoeuudistuksista sekä tutkimukset perhetaustan vaikutuksista koulumenestykseen kertovat tutkijoiden mukaan luokkayhteiskunnan paluusta sekä kuvastavat oppilaiden ja opiskelijoiden sosioekonomisten erojen kasvua kaikilla koulutusasteilla.

Tämä tutkimus tarkastelee koulutuksellista tasa-arvoisuutta luokanopettajaopiskelijoiksi pyrkivien perhetaustan sekä harrastuneisuuden osalta. Tavoitteena oli selvittää, ovatko eri yhteiskuntaluokista tulevat luokanopettajaopiskelijaksi pyrkivät hakijat eriarvoisessa asemassa tarkastellessa sisäänpääsyä sekä harrastuneisuutta. Tutkimuksen teoreettinen tausta sisältää Bourdieun yhteiskuntaluokka-ajattelun ja harrastuneisuuden käsitteen lisäksi osuudet tasaarvoajatusta kannattavan peruskoulun synnystä ja tasa-arvoisesta yliopisto-opiskelusta sekä muutosta tuoneen uusliberalismin periaatteista.

Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty kesäkuussa 2011 Hämeenlinnan ja kesäkuussa 2016 Tampereen opettajakoulutuslaitokseen pyrkineiltä, toiseen vaiheeseen päässeiltä hakijoilta kyselylomakkeella. Tutkimuksessa on hyödynnetty epäparametrisia, määrällisiä menetelmiä muuttujia tarkastellessa sekä vertaillessa.

Tutkimuksessa tarkastellaan ensin aineistossa havaittuja osuuksia ja laajennetaan näkemystä avaamalla tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä. Tutkimustulos yhteiskuntaluokan ja koulutuspaikan yhteydestä oli yhtenäinen aiempien tutkimustulosten kanssa. Ylempien yhteiskuntaluokkien pyrkijät pääsivät todennäköisemmin luokanopettajakoulutukseen kuin alempien yhteiskuntaluokkien hakijat. Yhteiskuntaluokan ja harrastuneisuuden välillä ei ilmennyt tutkimuksessa tilastollista yhteyttä, joka ei ole yhtenevä tulos aiempien tutkimusten tulosten kanssa
Kokoelmat
  • Pro gradut [21454]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[at]uta.fi | Yhteydenotto
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2017-)Yksikkö (2011-2016)Tiedekunta (-2010)Oppiaineet ja tutkinto-ohjelmatAvainsanatJulkaisusarjatJulkaisuajatKokoelmat
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[at]uta.fi | Yhteydenotto