| Kirja ostettavissa Granumista | |
| Tekijä(t): | Uusitalo, Liisa |
| Väitöskirjan nimi: | Intake of vitamin E and other antioxidant nutrients in early life and the development of advanced ?-cell autoimmunity and clinical type 1 diabetes |
| Vuosi: | 2009 |
| Väitöspäivä: | 2009-05-08 |
| Tiedekunta: | Lääketieteellinen tiedekunta |
| Laitos: | Terveystieteen laitos |
| Oppiaine: | Epidemiologia |
| Verkkojulkaisusarja: |
|
| ISBN (pdf): | 978-952-245-054-8 |
| Julkaisija: | National Institute for Health and Welfare |
| Painettu sarja: |
|
| ISBN (print): | 978-952-245-053-1 |
| Asiasanat: | Vitamin E Antioxidants Type 1 diabetes Children Pregnant women; E-vitamiini Antioksidantit Tyypin 1 diabetes Lapset Raskaus |
| URN: | urn:isbn:978-952-245-054-8 |
| Tiivistelmä: | E-vitamiinin ja muiden antioksidantteina toimivien ravintoaineiden on oletettu suojaavan tyypin 1 diabeteksen kehittymiseltä. ETM Liisa Uusitalon väitöskirjassa selvitettiin veren E-vitamiinipitoisuuden yhteyttä tyypin 1 diabeteksen kehittymiseen lapsilla. Lisäksi tutkittiin äidin raskaudenaikaisen antioksidantteina toimivien ravintoaineiden saannin yhteyttä tyypin 1 diabeteksen esiasteeseen lapsella. Esiasteen määritelmä perustuu tyypin 1 diabetekseen kytkeytyvien autovasta-aineiden toteamiseen lapsen verestä, ja se merkitsee huomattavaa riskiä sairastua myöhemmin tyypin 1 diabetekseen. Tutkimuksen perusteella veren korkea E-vitamiinipitoisuus ei näytä suojaavan lapsia tyypin 1 diabeteksen esiasteelta. Vahvaa näyttöä ei saatu myöskään siitä, että veren korkea E-vitamiinipitoisuus suojaisi kliinisen tyypin 1 diabeteksen puhkeamiselta. Äidin runsas A-vitamiinin, beetakaroteenin, C-vitamiinin, E-vitamiinin, seleenin, sinkin tai mangaanin saanti odotusaikana ei pienentänyt lapsen riskiä saada esidiabetes ensimmäisten elinvuosien aikana. Odottavilla äideillä esiintyi suurta vaihtelua antioksidantteina toimivien ravintoaineiden saannissa. Nuori ikä, alhainen koulutustaso ja raskaudenaikainen tupakointi olivat tärkeimmät alhaista saantia ennustavat tekijät.
Väitöskirjatyö toteutettiin kahden suomalaisen seurantatutkimuksen aineistoilla. Lasten diabetes Suomessa (DiMe) tutkimukseen kuului tyypin 1 diabetekseen sairastuneiden lasten sisaruksia, ja Diabeteksen ennustaminen ja ehkäisy (DIPP) tutkimuksen aineisto muodostui tyypin 1 diabetekselle geneettisesti alttiista lapsista, joita seurattiin syntymästä lähtien. |