The Optical Trade: Richard Wright and the African-American Place in the Field of Vision

TamPub

Kuvailutiedot

dc.contributor.author Tuhkanen, Mikko -
dc.date.accessioned 2012-12-03T12:07:15Z
dc.date.available 2012-12-03T12:07:15Z
dc.date.issued 2000 -
dc.identifier.uri http://tampub.uta.fi/handle/10024/66587
dc.description.abstract Väitös tarkastelee visuaalisuuden ja rodun käsitteitä afrikkalaisamerikkalaisen kirjailijan Richard Wrightin (1908-1960) tuotannossa. Yhdistämällä Wrightin tekstit ranskalaiseen psykoanalyyttiseen teoriaan katseesta, halusta, ja vainoharhaisuudesta tutkimus näyttää, kuinka 'musta' ruumis on pohjoisamerikkalaisessa kulttuurissa toiminut 'rodullisesti merkittynä', valkoisen katseen kohteena. Tutkimus päätyy osoittamaan, kuinka 'kirjallisen kokemuksella'--lukemisella ja kirjoittamisella--on orjakertomuksista lähtien ollut afrikkalaisamerikkalaisessa kulttuurissa keskeinen sija rasistisesti toimivan rodun visuaalisuuden muuttamisessa. Niin W. E. B. Du Boisin, Frederick Douglassin kuin Wrightin omaelämänkerrallisten tekstien kertojat pystyvät kirjoittamisen ja lukemisen kautta vapautumaan osaksi 'paikastaan' valkoisessa kulttuurissa. fi
dc.description.abstract The dissertation reexamines the work of Richard Wright (1908-1960), an African-American writer and author of Native Son (1940) and Black Boy (1945), who is widely considered to be one of the most influential North American writers of the twentieth century. More specifically, the research explores questions of racial visibility in Wright s work. It argues that Wright illustrates the ways in which the field of vision and looking relations therein confine the racially marked subject to a limited social and psychic place; the visibly other subject is immobilized by being confined through overdetermined visibility. In order to delineate the African-American place in the field of vision, the research turns to French psychoanalytic theory of the gaze, desire, and paranoia. It ends up by pointing out that the experience of the literary--in a simple sense, reading and writing--can to a certain extent be used to renegotiate this strict place; more specifically, it shows how the autobiographical narrators of Richard Wright, W.E.B. Du Bois and Frederick Douglass understand the literary as something which can provide another, freer space for the African-American subject. en
dc.language.iso en -
dc.publisher Omakustanne -
dc.subject Richard Wright -
dc.subject Jacques Lacan -
dc.subject afrikkalaisamerikkalainen kirjallisuus -
dc.subject psykoanalyysi -
dc.subject rotu -
dc.subject visuaalisuus -
dc.subject Richard Wright -
dc.subject Jacques Lacan -
dc.subject African-American literature -
dc.subject psychoanalysis -
dc.subject race -
dc.subject vision -
dc.title The Optical Trade: Richard Wright and the African-American Place in the Field of Vision -
dc.type.ontasot fi=Väitöskirja | en=Doctoral dissertation| -
dc.identifier.urn urn:isbn: -
dc.oldstats 0 -
dc.subject.study Englantilainen filologia - English Philology -
dc.date.dissertation 2000-01-14 -
dc.onsale 0 -
dc.faculty fi=Humanistinen tiedekunta | en=Faculty of Humanities| -
dc.department fi=Filologian laitos I | en=Department of Modern Languages| -

Tiedostot

Tiedosto(t) Koko Formaatti

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla TamPubista, ainoastaan metadata.

Viite kuuluu kokoelmiin:

Kuvailutiedot