SYMBOLIEN JA SANATTOMUUDEN TANSSI Menuetti Suomessa 1700-luvulta nykyaikaan

TamPub

Kuvailutiedot

dc.contributor.author Hoppu, Petri -
dc.date.accessioned 2012-12-03T12:07:51Z
dc.date.available 2012-12-03T12:07:51Z
dc.date.issued 1999 -
dc.identifier.uri http://tampub.uta.fi/handle/10024/66709
dc.description.abstract Menuetti on vanhimpia tunnettuja tansseja Suomessa. Aurinkokuninkaan hovista se löysi tiensä suomalaisiin talonpoikaistupiin 1700-luvulla, ja ruotsinkielisellä Pohjanmaalla se on säilynyt elävänä perinteenä paikoin meidän päiviimme asti. petri Hoppu tutkii väitöskirjassaa menuetin kahtalaista luonnetta: se on ollut yhtäältä seremoniallinen ja arvokas tanssi, mutta toisaalta myös vauhdikas ja improvisoitu tanssi. Hoppu lähestyy menuettia ennen kaikkea sosiaalisena ilmiönä, joka on ollut olennainen osa ruumiillisesti rakentunutta todellisuutta. Petri Hopun tutkimuksen perustana ovat historialliset dokumentit, ennen kaikkea perinnearkistojen tallenteet, ja hänen oma kenttätyönsä. Hän luo kuvaa tanssivista ihmisistä eri aikoina ja eri yhteiskunnissa. Keskeisenä hänen työssään on näiden ihmisten ruumiillisuuden ymmärtäminen ja sitä kautta menuetin omaperäisen historian ja nykyisyyden selittäminen. fi
dc.description.abstract The subject of this dissertation is the ethnic minuet in Finland. The minuet is one of the oldest couple dances in Finland, and it is still danced as a living tradition in some areas of the Swedish-speaking Ostrobothnia. The research has been carried out through historical documents and interviews. Combining these sources reconstructions have been made, and with the aid of these a picture of the dance reality of different eras has been created. It has been essential to see both dance and society as corporeal phenomena. The author has also considered his own dancing very important, because that is the way he has been able to experience the corporeality of the minuet. The research shows the complexity of the minuet. The dance has often been regarded as dignified and ceremonial, and as such, strong symbolism has been attached to it. However, it has also been a dance with its tacit dimension: it has been danced as a wild and cheerful dance in which the joy of dancing has been the most important aspect. The ethnic minuet in Finland has had both these elements: symbolism and wordlessness. It has been an essential part of social reality with a contructive role in society. This research is the first doctoral dissertation about Finnish ethnic dancing. One of its aims is to encourage the research of social dancing, and furthermore it tries to give an alternative to the traditional Western science by emphasizing the corporeality of the researcher himself in research. en
dc.language.iso fi -
dc.publisher Suomalaisen Kirjallisuuden Seura -
dc.relation.isformatof 951-746-144-5 -
dc.subject menuetti -
dc.subject tanssi -
dc.subject ruumiillisuus -
dc.subject sanattomuus -
dc.subject symbolisuus -
dc.subject minuet -
dc.subject dance -
dc.subject corporeality -
dc.subject wordlessness -
dc.subject symbolism -
dc.title SYMBOLIEN JA SANATTOMUUDEN TANSSI Menuetti Suomessa 1700-luvulta nykyaikaan -
dc.type.ontasot fi=Väitöskirja | en=Doctoral dissertation| -
dc.identifier.urn urn:isbn: -
dc.relation.numberinseries 767 -
dc.seriesname Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia -
dc.oldstats 0 -
dc.subject.study Etnomusikologia - Ethnomusicology -
dc.date.dissertation 1999-12-11 -
dc.onsale 1 -
dc.faculty fi=Humanistinen tiedekunta | en=Faculty of Humanities| -
dc.department fi=Kansanperinteen laitos | en=Department of Folk Tradition| -

Tiedostot

Tiedosto(t) Koko Formaatti

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla TamPubista, ainoastaan metadata.

Viite kuuluu kokoelmiin:

Kuvailutiedot