| Kirja ostettavissa Granumista | |
| Tekijä(t): | Ahonen, Merja |
| Väitöskirjan nimi: | Vitamin D in Human Ovarian and Prostate Cancer |
| Vuosi: | 2002 |
| Väitöspäivä: | 2002-09-20 |
| Tiedekunta: | Lääketieteellinen tiedekunta |
| Laitos: | Lääketieteen laitos |
| Oppiaine: | Anatomia |
| Verkkojulkaisusarja: |
|
| ISBN (pdf): | 951-44-5431-6 |
| Julkaisija: | Tampere University Press |
| Painettu sarja: |
|
| ISBN (print): | 951-44-5430-8 |
| Asiasanat: | D-vitamiini; syöpä; munasarja; eturauhanen; vitamin D; cancer; ovary; prostate |
| URN: | urn:isbn:951-44-5431-6 |
| Tiivistelmä: | Ihmisellä pääosa D-vitamiinista muodostuu iholla auringon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta ja loput saadaan ravinnosta. D-vitamiini ylläpitää elimistön kalsiumtasapainoa, mitä tarvitaan sekä luuston mineralisoitumiseen että moniin muihin elintärkeisiin toimintoihin kuten lihasten toimintaan, solujen signaalivälitykseen ja aineenvaihduntaan. Sen lisäksi D-vitamiinin on havaittu estävän esimerkiksi tiettyjen syöpäsolujen kasvua sekä edistävän erilaistumista, mikä on herättänyt laajaa kiinnostusta tutkijoiden keskuudessa. Joitain kokeita D-vitamiinin hyödyllisyydestä syöpäpotilaiden hoidossa on tehty, mutta tällä hetkellä sen kliinistä käyttöä rajoittaa elimistön kalsiumpitoisuuden liiallisesta lisääntymisestä johtuvat haittavaikutukset. Viime aikoina kehitetyt synteettiset D-vitamiinijohdannaiset voivat mahdollistaa D-vitamiinin kliinisen käytön myös syöpäpotilailla.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selventää D-vitamiinin sekä sitä solun sisällä sitovan ja vaikutuksia välittävän erityisen reseptoriproteiinin osuutta eturauhas- ja munasarjasyövässä. Epidemiologisen tutkimuksemme tulokset osoittavat, että alhainen seerumin D-vitamiinipitoisuus lisää merkittävästi riskiä sairastua eturauhassyöpään. Aiemmin on havaittu, että eturauhassyöpä, munasarjasyöpä ja useat muutkin syöpämuodot ovat yleisempiä vähäiselle auringon ultraviolettisäteilylle altistuvilla alueilla, joilla seerumin D-vitamiinipitoisuudet ovat usein talvella nykysuosituksia matalampia. Tämä yhdessä uuden tuloksemme ja kokeellisten tutkimusten kanssa osoittaa, että D-vitamiini saattaa suojata eturauhasta syövän synnyltä ja etenemiseltä. Lisäksi tutkimuksemme munasarjasyöpäsoluilla osoittavat, että D-vitamiini, D-vitamiinireseptori ja aktiivisen D-vitamiinin määrää säätelevät entsyymit saattaisivat vaikuttaa syöpäsolujen kasvuun. Tutkimustulokset antavat viitteitä siitä, että D-vitamiinijohdannaisista saattaisi olla hyötyä syövän hoidon lisäksi myös syövän ennaltaehkäisyssä. Jatkotutkimuksia kuitenkin tarvitaan turvallisen annoksen ja antotavan löytämiseksi. |