TamPub
    • Suomeksi
    • In English
Tampereen yliopiston julkaisuarkistoTampere University Institutional Repository
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   TamPub etusivu
  • TamPub
  • Lisensiaatintyöt
  • Näytä viite
  •   TamPub etusivu
  • TamPub
  • Lisensiaatintyöt
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

PBL-opetussuunnitelmalla opiskelevan sairaanhoitajaopiskelijan eettinen osaaminen ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa

LEPPÄNEN, MARITA (2011)

 
 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
lisuri00136.pdf (1.029Mt)
Lataukset: 



LEPPÄNEN, MARITA
2011

Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-10-26
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21861
Tiivistelmä
Pirkanmaan ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmassa ongelmaperustaiseen opetussuunnitelmaan siirtyminen käynnisti vuosiksi 2003–2006 laajan tutkimushankkeen. Yksi osa hankkeesta tutki sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisten taitojen kehittymistä ammattitaitoa edistävän harjoittelun aikana. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla 58 alku- ja keskivaiheen sairaanhoitajaopiskelijaa harjoittelun aikana ja osan aineistosta muodosti opiskelijoiden har­joitteluun liittyvät dokumentit.

Tutkimusraportin osa I kuvaa tutkimushankkeen teoreettisia perus­teita sekä ongelmaperustaisen opetussuunnitelman käyttöönottoa hoitotyön koulutusohjelmassa. Tutkimushankkeen tutkijoista neljä tutkijaa keräsi tutkimusaineiston yhteistyössä opiskelijoiden kliinisestä harjoittelusta ja kirjoitti tutkimusraportin ensimmäisen osan, joka liitettiin tutkijoiden eri aikoina valmistuviin tutkimusraportteihin. Tämän tutkimusraportin osat II-V kuvaavat sairaanhoitajaopiskelijan eettistä osaamista hoitotyön harjoittelussa.

Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen ja tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja selittää ongelmaperustaisella opetussuunnitelmalla opiskelevien sairaanhoitajaopiskelijoiden eettisen osaamisen ilmenemistä ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa opiskelun alku- ja keskivaiheessa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin abduktiivisella sisällönanalyysilla. Aineiston analyysissa käytettiin apuna kvalitatiivi­sen tutkimuksen analysointia varten kehitettyä NVivo 2.0 -ohjelmaa.

Tulokset osoittivat, että opiskelija arvioi omaa osaamistaan eettisellä osaamisalu­eella useammin kuin, mitä hän oli asettanut harjoittelujaksolle oppimistavoitteekseen. Harjoittelun ohjaajat arvioivat alku- ja keskivaiheen opis­kelijoiden eettistä osaamista harjoittelujakson päätösvaiheessa lähes poikkeuksetta. Osa tutkimustuloksista on konstruoitu kertomuksiksi ilmentämään kahta erilaista opiskelijaa. Toisen opiskelijan kertomuksessa opiskelijan eettinen osaaminen ilmenee yhteistyösuhteena potilaan kanssa. Potilaan ja opiskelijan välinen vuorovaikutus toteutuu tasavertaisena. Opiskelija kunnioittaa potilaan itsemääräämisoike­utta, kuuntelee potilaan ohjeita ja arvostaa niitä. Opiskelijan puheesta hoitotilanteiden jälkeen välit­tyy pyrkimys toisen ihmisen kokonaisvaltaiseen kohtaamiseen ja ymmärtämiseen. Toisen opiskeli­jan kertomuksessa potilas on enemmän hoitamisen kohde kuin tahtova ja tunteva ihminen. Hoitoti­lanteiden jäl­keisissä keskustelutilaisuuksissa opiskelija esittelee potilaita erilaisina tautitiloina ja diagnooseina. 

Opiskelijoiden harjoittelupaikoissa oli eroja. Osassa hoitoyhteisöjä potilaan tarpeet toimivat hoito­työn lähtökohtana. Opiskelijaan suhtauduttiin tulevana kollegana, joka on uransa alussa. Ohjaajat olivat kiinnostuneita koulussa opetetuista asioista ja keskustelivat niistä opiskelijan kanssa. Toisissa harjoittelupaikoissa opiskelija ei tuntenut itseään tervetulleeksi osastolle. Ohjaajat olivat väsy­neitä opiskelijoiden ohjaukseen ja kukaan ei välttämättä halunnut ottaa opiskelijaa ohjattavak­seen. Hyvä ohjaaja oli opiskelijan mielestä hoitaja, joka oli kiinnostunut opiskelijan oppimisesta ja omasta työstään. Ohjaajassa opiskelija arvosti toisen ihmisen kunnioittavaa ja hyväksyvää asen­netta sekä kykyä antaa positiivista palautetta. Kaikki ohjaajat eivät opiskelijoiden mielestä tukeneet opiskelijan oppimista. Tällöin opiskelijan rooli osastolla jäi epäselväksi. Opiskelija koki, että ohjaaja ei ollut kiinnostunut hänen tavoitteistaan eikä ehtinyt pa­neutumaan hänen opiskeluunsa.

Tutkimus toteutet­tiin toi­mintatutkimuksena ja sen tavoitteena oli ongelmaperustaisen opetussuunnitelman kehittämi­nen tut­kimuksen tuottaman tiedon avulla. Tutkimusprosessin aikana järjestettiin opiskelijoiden harjoittelun ohjaajille ja opettajille yhteisiä tapaamisia, joiden tarkoituksena oli ongelmaperustaisen opetussuunnitelman kehittäminen. Tämän tutkimuksen tuloksia hyödynnettiin vuoden 2005 opetussuunnitelman uudistamistyössä. Opetussuunnitelmaan lisättiin opiskelijoiden eettisen osaamisen osuutta tutoriaalien lähtökohdiksi ja teoreettiseen opiskeluun opintojen eri vaiheissa. Tutkimuksen tuloksien perusteella syntyi perustelu tietoisemmin ohjata opiskelijaa asettamaan eettisen osaamisen tavoitteita eri harjoittelujaksoille.

Avainsanat: etiikka, harjoittelu, hoitotyö, ongelmalähtöinen oppiminen, opetussuunnitelmat, osaaminen, opiskelijat

 
Kokoelmat
  • Lisensiaatintyöt [691]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[at]uta.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019-)Tiedekunta (2017 - 2018)Yksikkö (2011-2016)Tiedekunta (-2010)Oppiaineet ja tutkinto-ohjelmatAvainsanatJulkaisusarjatJulkaisuajatKokoelmat
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[at]uta.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja