TamPub
    • Suomeksi
    • In English
Tampereen yliopiston julkaisuarkistoTampere University Institutional Repository
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   TamPub etusivu
  • TamPub
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   TamPub etusivu
  • TamPub
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”To work together as a team, tackling education” - Tapaustutkimus namibialaisen koulun synnystä sekä kansainvälisen kehitysyhteistyön vaikutuksesta koulutukseen

LUHTAVAARA, KATJA-HELENA; LJUNGGREN, JENNY (2008)

 
 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
gradu02386.pdf (951.9Kt)
Lataukset: 



LUHTAVAARA, KATJA-HELENA
LJUNGGREN, JENNY
2008

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-04-10
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17887
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Namibian koulutusjärjestelmän syntyyn liittyneitä tekijöitä sekä kehitysyhteistyön merkitystä koulutukseen. Tutkimuksessa perehdyttiin opetussuunnitelman sisältöihin ja tavoitteisiin sekä kehitysyhteistyössä toimivien osapuolten näkemyksiin yhteistyön merkityksestä.

Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja se on toteutettu tapaustutkimuksena. Tutkimuksen perusjoukkona ovat 25 Martti Ahtisaari koulun 48 opettajasta, koulun rehtori sekä OAJ:n erityisasiantuntija. Tutkimusaineistona käytettiin myös erilaisia kirjallisia dokumentteja sekä Namibian opetussuunnitelmaa. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin Namibian sekä kehitysyhteistyön historiaa, kuten myös tapauksemme eri osapuolten taustoja. Teoreettiseen viitekehykseen liitettiin lisäksi koulutuksen merkityksen pohdintaa sekä maailmanlaajuinen kasvatuksen alan kehitysideologia Koulutus kaikille 2015 kehityskaarineen.

Aineistona toimivat erilaiset kirjalliset dokumentit, Namibian opetussuunnitelma, tutkimuskoulumme opettajien kirjalliset vastaukset kyselylomakkeeseen sekä rehtorin ja OAJ:n edustajan haastattelut. Aineistoa käsiteltiin sisällönanalyysillä sekä osaltaan kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimus toteutettiin teoriaohjaavasti, mutta teorialla oli merkittävä roolinsa tutkimuksen kulussa. Analyysi- sekä pohdintaosassa teoria ja empiria kävivät vuoropuhelua kietoutuen toisiinsa sujuvasti.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että Namibian koulutusjärjestelmän kehittymiseen ovat vaikuttaneet samat tekijät, kuin monen muun kehitysmaan koulutukseen. Koulutuksen taustalla ovat samat ideologiat, kuin länsimaisilla kouluilla. Ideologioiden toteuttaminen tässä tapauksessa kaatuu kuitenkin resurssien puutteeseen. Namibialla on nuorena maana vielä monia esteitä voitettavanaan ennen kuin tavoitteisiin päästään. Tutkimuksen mukaan kansainvälinen kehitysapu on merkittävässä roolissa koulutuksen kehittämisessä kehitysmaassa. Kehitysapu tuo kaivattuja lisäresursseja niin taloudellisesti kuin sosiaalisestikin.

Tutkimus osoitti, että koulutuksen kehittäminen on keskeisessä asemassa kehitysmaassakin. Kehityksen esteenä on kaikenkattava resurssipula, johon apua voitaisiin saada lisäämällä kansainvälistä kehitysyhteistyötä ja yksittäisiä avustusprojekteja.

Avainsanat: kehitysyhteistyö, Namibia, koulutus
Kokoelmat
  • Pro gradut [22396]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[at]uta.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2017 - 2018)Yksikkö (2011-2016)Tiedekunta (-2010)Oppiaineet ja tutkinto-ohjelmatAvainsanatJulkaisusarjatJulkaisuajatKokoelmat
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[at]uta.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja