TamPub
    • Suomeksi
    • In English
Tampereen yliopiston julkaisuarkistoTampere University Institutional Repository
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   TamPub etusivu
  • TamPub
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   TamPub etusivu
  • TamPub
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kohti kaupunkibrändin johtamista - tapaustutkimus Helsingin metropolialue

PUKKILA, EEVA (2012)

 
 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
gradu05626.pdf (465.7Kt)
Lataukset: 



PUKKILA, EEVA
2012

Aluetiede - Regional Studies
Johtamiskorkeakoulu
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-03-09
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22237
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee aluejohtamistoimintaa kaupunkibrändäyksen näkökulmasta. Tutkimuksessa sovelletaan brändinäkökulmaa kaupunkien kehitysympäristöihin ja nostetaan tarkemman mielenkiinnon kohteeksi kaupunkibrändin johtaminen (city brand management). Tarkempana tarkastelukohteena on Helsingin metropolialue, jonka tässä tutkimuksessa määritellään muodostuvan Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisen kaupunkialueista.

Tutkimuksen tavoitteena oli perehtyä kaupunkibrändäykseen liittyviin osa-alueisiin ja saavuttaa ymmärrys kyseisen kehitystoiminnan johtamiseen liittyvistä tekijöistä. Tutkimuksen aineisto koostui kahdestatoista teemahaastattelusta. Haastateltavat edustivat ammattinsa puolesta aluekehittämisen parissa Helsingin metropolialueella työskenteleviä suomalaisia asiantuntijoita. Haastatteluaineiston analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla aineistolähtöisesti. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaista kaupunkibrändäystoimintaa haastateltavat kokivat tarpeelliseksi alueella toteutettavan.

Tutkimuksen analyysi keskittyi tarkastelemaan Helsingin metropolialueen nykytilannetta toteutettujen kaupunkimarkkinointitoimenpiteiden ja toimijoiden välisen yhteistyön tarkastelun kautta. Mahdollisten tulevien brändäystoimenpiteiden osalta keskityttiin analysoimaan kaupunkibrändin johtamisen keskeisiä edellytyksiä ja merkittäviä haasteita. Tutkimus osoitti, että Helsingin metropolialueella vaikuttavien toimijoiden välisen yhteistyön lisäämiselle ja markkinointitoimenpiteiden yhtenäistämiselle on tarvetta.

Avainsanat: kaupunkibrändi, aluebrändi, aluejohtaminen, kaupunkimarkkinointi
Kokoelmat
  • Pro gradut [22388]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[at]uta.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019-)Tiedekunta (2017 - 2018)Yksikkö (2011-2016)Tiedekunta (-2010)Oppiaineet ja tutkinto-ohjelmatAvainsanatJulkaisusarjatJulkaisuajatKokoelmat
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[at]uta.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja