TamPub
    • Suomeksi
    • In English
Tampereen yliopiston julkaisuarkistoTampere University Institutional Repository
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   TamPub etusivu
  • TamPub
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   TamPub etusivu
  • TamPub
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Syöjätär ja sydänääniä : reseptiotutkimus Espoon kaupunginteatterin vierailuesityksistä

HALLIVUORI, MIRJA (2000)

 
 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla TamPubista, ainoastaan metadata.



HALLIVUORI, MIRJA
2000

Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Hyväksymispäivämäärä
2000-03-08
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Espoon kaupunginteatteri on vierailuteatteri, joka tuottaa vuosittain 2-3 omaa produktiota.

Tutkimukseni perustuu teatterissa vuonna 1992 tekemääni lomakekyselyyn. Tuloksia analysoidessani olen käyttänyt apunani

sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta.

Lomakekyselyt tehtiin teatterin kahdessa vierailuesityksessä, sveitsiläisessä Palpitation (suom. Sydänääniä) -nimisessä pantomiimiesityksessä tammikuussa -92 ja tamperelaisen teatteriryhmän Mustan Rakkauden viimeisessä esityksessä maaliskuussa -92 Espoon kulttuurikeskuksessa.

Syöjättären katsojat palauttivat 118 lomaketta ja Palpitationin 119 lomaketta. Kummankin esityksen katsojat olivat lomakevastausten perusteella erittäin hyvin koulutettuja - jopa puolet Syöjättären katsojista oli suorittanut akateemisen loppututkinnon. Hieman kärjistetysti sanottuna Syöjätär oli keski-ikäisten, hyvin koulutettujen ja opettajien suosima esitys, kun taas Palpitationilla oli katsojina kaikenikäisiä perheineen, pääryhminä koululaiset, opiskelijat ja liike-elämän ammattilaiset. Palpitationin katsomossa yli kolmasosa oli alle 35-vuotiaita. Nämä vierailujen katsojat kävivät teatterissa myös varsin usein: Palpitationin katsojista yli kolmasosa oli käynyt teatterissa vähintään 4 kertaa vuoden aikana, ja yhtä usein teatterissa käyneitä oli Syöjättären katsojista jopa n. puolet.

Tutkimukseni mukaan teatteriin tullaan lähinnä seuran mukana (ystävän suosituksesta) katsomaan tunnettua ryhmää, kuten Musta Rakkaus, ja näyttelijäntyötä sekä hakemaan uusia ajatuksia, tunne-elämyksiä ja virkistystä. Palpitation oli esityksenä katsojien mielestä visuaalinen ja tunteisiin vetoava - Syöjätär taas selkeäjuoninen. Pantomiimiesityksen keskeiseksi sisällöksi tulkittiin suhteen vaikeus, rakkaus ja hyväksyntä, rakkaus sekä erilaisten ihmisten lähestymisen vaikeus. Syöjätär käsitteli katsojien mielestä etupäässä kieroutta, petollisuutta ja perhesuhteita.

Sekä Palpitationia että etenkin Syöjätärtä katsomassa olleet ammattilaiset tulkitsivat esityksen keskeistä sisältöä huomattavasti laajemmilla teemoilla ja filosofisemmin kuin maallikkokatsojat. Teatteriesityksen tärkeimpänä ominaisuutena ammattilaiset pitivät esityksen monikerroksisuutta.

Tutkimuksen keskeinen problematiikka on liittynyt joiden lomakkeiden käsitteiden, kuten karismaattiset näyttelijät, epäselvyyteen. Tässä ongelmassa olen käyttänyt apunani rinnakkaismittausta. Tutkimuksessa saadut vastaukset ovat kuitenkin jossain määrin erikoistapauksia, sillä tutkimus koskee vierailuesityksiä ja on hyvin mahdollista, että vierailuesitykset saavat oman, tavanomaista koulutetumman, yleisön.
Kokoelmat
  • Pro gradut [21454]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[at]uta.fi | Yhteydenotto
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2017-)Yksikkö (2011-2016)Tiedekunta (-2010)Oppiaineet ja tutkinto-ohjelmatAvainsanatJulkaisusarjatJulkaisuajatKokoelmat
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[at]uta.fi | Yhteydenotto