TamPub
    • Suomeksi
    • In English
Tampereen yliopiston julkaisuarkistoTampere University Institutional Repository
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   TamPub etusivu
  • TamPub
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   TamPub etusivu
  • TamPub
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Julkinen hankintayksikkö asiakkaana. Asiakassuhteen ylläpitäminen ja kehittäminen.

RIKKONEN, SUSANNA (2003)

 
 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla TamPubista, ainoastaan metadata.



RIKKONEN, SUSANNA
2003

Kunnallistalous - Local Public Economics
Hyväksymispäivämäärä
2003-01-07
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Julkisen markkinasektorin laajenemisen myötä yritykset ovat löytäneet julkisista hankintayksiköistä kannattavia, ostovolyymiltään ja referenssiarvoltaan arvokkaita asiakkaita. Julkisiin hankintoihin liittyy kuitenkin lukuisia hankintaa rajoittavia tekijöitä, jotka toimittajan tulee huomioida asiakassuhteessaan. Lisäksi toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten seurauksena yritysten tulee keskittyä nykyisten asiakassuhteidensa ylläpitämiseen ja kehittämiseen sekä kilpailuetunsa säilyttämiseen hoitamalla asiakkaitaan mahdollisimman hyvin. Tällöin suhdemarkkinoinnin merkitys korostuu.

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää julkisiin hankintoihin liittyvien erityispiirteiden vaikutusta sekä toimittajan mahdollisuuksia suhdemarkkinoinnin avulla ylläpitää ja kehittää asiakassuhdetta entisestään. Tutkimuksessa pohdittiinkin suhdemarkkinoinnin merkitystä ja keinoja yrityksen kehittäessä pitkäaikaisia, tyytyväisyyteen perustuvia asiakassuhteita, jotka puolestaan muodostavat pohjan asiakassuhteen pitkäaikaista kannattavuutta parantavalle asiakasuskollisuudelle. Tutkimuksessa käsiteltiin myös suhdemarkkinoinnin keskeisiä tavoitteita ­ asiakastyytyväisyyttä, asiakasuskollisuutta ja kannattavuutta. Asiakassuhdemarkkinoinnin kilpailukeinomallista hinta nostettiin erityisesti esille sen julkisissa hankinnoissa korostuneen merkityksen vuoksi.

Empiirinen tutkimusaineisto saatiin toimittamalla kyselytutkimus sähköpostin avustuksella 89 Tampereen kaupungin ostomäärältään suurimmalle tavaran- tai palveluntoimittajalle. Kyselytutkimuksen lopulliseksi vastausprosentiksi muodostui 73. Julkisiin hankintoihin liittyvistä ennakkoluuloista huolimatta julkinen hankintayksikkö on tavoittelemisen arvoinen asiakas. Tutkimuksen perusteella voidaankin todeta, että vaikka julkisiin hankintoihin kohdistuva sääntöviidakko saattaa hidastaa ja vaikeuttaa asiakassuhteen ylläpitämistä ja kehittämistä, on pitkäaikainen, molemminpuoli-seen tyytyväisyyteen perustuva asiakassuhde kuitenkin mahdollinen. Toimittajista 71 % olikin ollut asiakkaan toimittajana jo yli 10 vuotta, ja yli puolet (57 %) toimittajista kertoi olevansa tyytyväisiä nykymuotoiseen asiakassuhteeseen. Tämän lisäksi 99 % kyselyyn osallistuneista toimittajista kertoi haluavansa myös jatkossa kehittää asiakassuhdetta entistä pitkäkestoisemmaksi ja kannattavammaksi. Toimittaja voi suhdemarkkinoinnin keinoin vaikuttaa kaikkiin tärkeimpiin sidosryhmiinsä, joiden avustuksella toimittaja voi luoda entistä otollisemmat olosuhteet asiakassuhteen ylläpitämiselle ja kehittämiselle.

Avainsanat: julkinen hankinta, suhdemarkkinointi, asiakastyytyväisyys, asiakasuskollisuus, kannattavuus, kilpailukeino
Kokoelmat
  • Pro gradut [21454]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[at]uta.fi | Yhteydenotto
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2017-)Yksikkö (2011-2016)Tiedekunta (-2010)Oppiaineet ja tutkinto-ohjelmatAvainsanatJulkaisusarjatJulkaisuajatKokoelmat
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[at]uta.fi | Yhteydenotto