TamPub
    • Suomeksi
    • In English
Tampereen yliopiston julkaisuarkistoTampere University Institutional Repository
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   TamPub etusivu
  • TamPub
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   TamPub etusivu
  • TamPub
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gradu ja kansankynttilä : tutkimus gradun tekemisprosessin kokemisesta luokanopettajilla

KALLIONPÄÄ, MARKO; MÄKELÄ, JUHA (1998)

 
 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla TamPubista, ainoastaan metadata.



KALLIONPÄÄ, MARKO
MÄKELÄ, JUHA
1998

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Hyväksymispäivämäärä
1998
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan sitä miten luokanopettajiksi opiskelleet ovat kokeneet gradun tekemisen ja mitä sen tekeminen yleensä merkitsee luokanopettajiksi valmistuneille. Tutkielman tarkoituksena on selvittää millaisia ongelmia gradun tekemisessä ilmeni, minkälainen merkitys gradulla on luokanopettajan ammatissa toimimiselle ja mitä luokanopettajan tutkinnon suorittaneet ehdottavat gradun kehittämiseksi.Tutkimuksen kohderyhmänä on joukko luokanopettajia Uudeltamaalta: Espoosta ja Hyvinkäältä. Tutkimusmenetelmänä puolistrukturaalinen kvalitatiivinen lomakekysely, joka yhdessä naturalistisen tutkimusotteen kanssa varmistaa että tutkielmaan on saatu totuuden- ja ajanmukaista tietoa luokanopettajien gradun tekemisen kokemuksista.Tutkielman ensimmäisessä osassa valotetaan hieman korkeakouluopiskelun syventävien opintojen vaiheeseen kuuluvan tieteellisen tutkielman tekemistä. Toiseksi tarkastellaan hieman opettajatutkimusta. Sen jälkeen tutkaillaan luokanopettajien henkilökohtaisia kokemuksia oman gradunsa tekemisprosessista, tutkimuksen pääongelma onkin: kuinka luokanopettajat kokivat gradun tekemisprosessin?Aineiston keruusssa käytetty kyselylomake jakaantui viiteen erilliseen teema-alueeseen:1. Gradun ennakointi.2. Tutkielmaseminaari.3. Gradun tekeminen.4. Gradun arviointi.5. Henkilökohtainen suhtautuminen graduun.Myös tutkielman aineiston käsittely ja tutkimustulosten analysointi noudattelee edellämainittua jaottelua, mikä omalta osaltaan helpottaa tutkielman luettavuutta ja korostaa gradun tekemisen yleistä prosessiluonnetta.Tutkielmaan haastatellut ovat yhtä lukuunottamatta jo valmistuneita luokanopettajia, jotka ovat pohtineet pro gradun merkitystä omassa opetustyössään. Niinpä tutkielmassa esitellään gradun tehneiden kasvatusalan ammattilaisten kehittämisehdotuksia graduntekoprosessiin ja ajatuksia tieteellisen tutkielman teon mielekkyydestä luokanopettajien koulutuksessa.Asiasanat: luokanopettajat - opiskelijat, korkeakouluopiskelu, opinnäytteet - opettajankoulutus, tutkimustyö
Kokoelmat
  • Pro gradut [21467]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[at]uta.fi | Yhteydenotto
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2017-)Yksikkö (2011-2016)Tiedekunta (-2010)Oppiaineet ja tutkinto-ohjelmatAvainsanatJulkaisusarjatJulkaisuajatKokoelmat
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[at]uta.fi | Yhteydenotto