TamPub
    • Suomeksi
    • In English
Tampereen yliopiston julkaisuarkistoTampere University Institutional Repository
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   TamPub etusivu
  • TamPub
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   TamPub etusivu
  • TamPub
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tablet-laitteet opetuksessa oppilaslähtöisyyden edistäjinä. Tutkimus Tampereen kaupungin digikirjahankkeesta

Kuusela, Mari (2016)

 
 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
GRADU-1457531786.pdf (210.7Kt)
Lataukset: 



Kuusela, Mari
2016

Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-02-15
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201603091303
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohteena on Tampereen kaupungin digikirjahanke, joka toteutettiin lukuvuonna 2014-2015 kuudessa tamperelaisessa koulussa. Projektiin osallistuu yhteensä 11 opettajaa luokkansa kanssa. Hankekouluihin tilattiin oppilaiden käyttöön tabletteja, joita kouluissa otettiin käyttöön ensimmäisillä ja toisilla luokilla syksyn 2014 aikana. Hankkeen yhtenä tarkoituksena oli vastata uuden, syksyllä 2016 käyttöönotettavan opetussuunnitelman vaatimuksiin.

Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten kouluihin hankitut tabletit tukevat oppilaslähtöisyyttä sekä mitä oppilaslähtöisyyden tekijöitä ne eivät tue. Oppilaslähtöisyyttä tukevat tekijät on valittu tutkimukseen vuonna 2014 julkaistun opetussuunnitelman pohjalta. Näitä tekijöitä olivat eriyttäminen ja itseohjautuvuus, vuorovaikutteisuus ja osallistaminen, projektioppiminen ja ilmiöpohjainen oppiminen, arviointi sekä motivaatio. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kuutta hankkeessa mukana ollutta opettajaa. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.

Tutkimuksen perusteella tablettien voidaan sanoa tukevan oppilaslähtöisyyttä. Pääosin tablettien tuen eriyttämiseen, vuorovaikutteisuuteen, osallisuuteen, projektioppimiseen, monipuoliseen arviointiin ja motivaatioon koettiin olevan positiivinen. Tablettien monipuolisempaan hyödyntämiseen opettajat toivoivat lisää koulutusta ja tukea sekä ratkaisuja laitteiden käytettävyysongelmiin ja laitteiden ja materiaalien yhteensopivuusongelmiin. Erityisesti eriyttämiseen, vuorovaikutteisuuteen ja projektioppimiseen tablettien koettiin tuovan uusia mahdollisuuksia.
Kokoelmat
  • Pro gradut [21467]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[at]uta.fi | Yhteydenotto
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2017-)Yksikkö (2011-2016)Tiedekunta (-2010)Oppiaineet ja tutkinto-ohjelmatAvainsanatJulkaisusarjatJulkaisuajatKokoelmat
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[at]uta.fi | Yhteydenotto